PORADY TRUCKERÓW – JAZDA Z CYSTERNĄ – ŁUKI I RONDA

Praktycznie wszystkie cysterny w czasie jazdy borykają się z tym samym problemem – stabilnością ruchu, gdyż środek ciężkości pojazdu z cysterną znajduje się wyżej niż w typowych pojazdach ciężarowych. Sytuacja jest tym trudniejsza im bardziej roztankowana jest cysterna. Dlatego, też szczególną uwagę i środki bezpieczeństwa należy zwracać przy pokonywaniu łuków i rond. Najważniejszą sprawą jest właściwa prędkość z jaką się wówczas poruszamy. W przypadku rond oscyluje ona w granicach 15 km/h, a zwiększenie jej raptem do 20 km/h najczęściej kończy się oderwaniem się koła osi napędowej od nawierzchni drogi. Kolejne 5 km/h więcej, czyli do 25 km/h najprawdopodobniej skończy się „położeniem” zestawu, bo system ESP, nie będzie w stanie prawidłowo zadziałać. Należy również pamiętać o fakcie, że im większą średnicę ma rondo, tym może być trudniejsze do pokonania. Produkt wówczas przemieszcza się wskutek działania siły odśrodkowej na zewnętrzną ścianę cysterny, a gwałtowna zmiana kierunku jazdy przy wyjeździe z ronda powoduje gwałtowne przelanie się cieczy z jednej strony na drugą.