
16 lut NOWELIZACJA USTAWY O FRPA PRZYJĘTA PRZEZ RADĘ MINISTRÓW
Rada Ministrów przyjęła projekt Ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Ustawa o FRPA o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie na początku lipca 2019 roku i nie cieszyła się dużym zainteresowaniem jednostek samorządu terytorialnego. Sytuacja ta nieco zmieniła się na lepsze po 16 maja 2020 r., gdy weszła w życie ustawa z 14 maja o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, w ramach zwiększona została stawka dopłaty z funduszu do jednego wozokilometra z 1,00 zł do 3,00 zł. Niemniej wciąż były obawy, jak długo na pomoc ze strony rządu mogą liczyć samorządowcy i przewoźnicy, którzy chcieliby skorzystać z tego projektu. Początkowo pojawiły się obietnice, że system dofinansowania obejmie rok 2022, a obecnie wiadomo już, że nic pod tym względem nie zmieni się również w przyszłym roku.
W ramach naboru na 2022 r. w części województw kwota dotacji okazała się niewystarczająca na objęcie dopłatą wszystkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej ujętych we wnioskach organizatorów przewozów z tych województw. Taka sytuacja wystąpiła w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.
Ministerstwo Infrastruktury zapewniło, że przesunie środki z regionów, gdzie nie zostały one wykorzystane, do tych, w których zainteresowanie okazało się znacznie większe niż dostępne pule. Ma to pozwolić na objęcie dopłatami jeszcze większej liczby połączeń. Dlatego też, w związku z dużym zainteresowaniem samorządów uzyskaniem dopłaty z funduszu, w projekcie ustawy zaproponowano rozwiązania usprawniające i dostosowujące jego funkcjonowanie do bieżących potrzeb. Co również istotne, wojewodowie mogą przeprowadzać nabory w sposób ciągły, a środki przyznane dla poszczególnych województw mogą zostać przez nie wykorzystane w ramach kolejnych zgłoszeń.
Źródło: MI