
21 mar PASAŻER CIĘŻARÓWKI OKAZAŁ SIĘ BYĆ CZŁONKIEM PODWÓJNEJ OBSADY
Kierowcy imają się różnych sposobów, by oszukiwać wskazania tachografu, ale w taki sposób, by fałszerstwo było trudne do ukrycia w czasie ewentualnej kontroli. Na pomysł jazdy w podwójnej załodze, która miała udawać jazdę kierującego wraz z pasażerem wpadli kierowcy świadczący usługi dla rumuńskiego przewoźnika.
Niemniej funkcjonariusze ITD, którzy zatrzymali zestaw w Opatowie nie dali się na to nabrać. Analiza danych cyfrowych kierowcy, danych z tachografu oraz porównanie przebytej drogi dały podstawę do stwierdzenia, że „pasażer” pojazdu w rzeczywistości jest drugim kierowcą i wspólnie z kierującym stanowią załogę. Kierowca, który w chwili kontroli nie prowadził pojazdu, nie logował swojej karty do tachografu, a w momencie zamiany i prowadzenia pojazdu swoje poprzednie czynności w postaci „gotowości” deklarował wpisem manualnym jako „odpoczynek”. Analiza karty kierowcy domniemanego pasażera jedynie potwierdziła fakt, że obaj kierowcy jechali w załodze, nie wykazując tego.
Po skopiowaniu na karty kierowców rzeczywistych okresów ich aktywności analiza danych cyfrowych wykazała liczne naruszenia z czasu pracy.
Wobec rumuńskiego przewoźnika oraz zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie wszczęto postępowania administracyjne. Kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi, a wobec „pasażera” zastosowano sankcję w postaci tymczasowego zatrzymania prawa jazdy. Ze względu na brak odpoczynku dobowego obu kierowców zakazano dalszej jazdy i nakazano odbycie minimum 9-godzinnego odpoczynku dobowego.
Źródło: WITD Kielce