
25 sie STANOWCZO ZA CIĘŻKI ZESTAW PRZEWOŻĄCY KONTENERY – PRZEWOŹNIK Z POKAŹNĄ KARĄ
Przeładowane zestawy wiozące kontenery dla funkcjonariuszy ITD nie są czymś nowym. Ale wyniki kontroli czasami są nawet dla nich zaskakujące.
I tak właśnie było w przypadku zestawu zatrzymanego na drodze ekspresowej S5 na zachodniej obwodnicy Gniezna przez wielkopolskich inspektorów. Okazało się bowiem, że DMC została przekroczona o 23,55 t, dopuszczalny nacisk grupy osi składającej się z dwóch osi pojazdów silnikowych o 4,6 t oraz dopuszczalnego nacisku grupy osi składającej się z trzech osi nienapędowych w naczepie aż o 10,05 t.
W myśl przepisów pojazd nienormatywny, przekraczający określone w przepisach wymiary, nie może poruszać się po drodze publicznej samodzielnie. Przepisy nakładają wymóg, aby taki transport przemieszczał się z zabezpieczeniem przez pilota, który w tym przypadku nie towarzyszył transportowi.
Mimo że kierowca w trakcie kontroli doprowadził pojazd do normatywności, przeładowując jeden z kontenerów na inny pojazd, a drugi przesuwając tak, by nie było problemów z naciskami na osie kary i tak się posypią, tym bardziej, że kierowca był lekko na bakier z czasem pracy.
Wobec przedsiębiorcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne z Prawa o Ruchu Drogowym na łączną kwotę 18 000 zł za przekroczenie dopuszczalnych wartości mas i za brak pojazdu wykonującego pilotowanie. Z kolei z Ustawy o Transporcie Drogowym czekać go może kara w wysokości 11 100 zł za wszystkie przekroczenia masowe i skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego o ponad trzy godziny.
Źródło: WITD Poznań