Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) apeluje do rządów o obniżenie minimalnego wieku kierowców zawodowych do 18 lat we wszystkich sektorach (ciężarówki, autobusy i autokary). Ten zabieg pozwoli ograniczyć niedobór kierowców, kierując absolwentów bezpośrednio na szkolenie zawodowe. Pomimo wahań na rynku pracy wywołanych pandemią niedobór kierowców jest problemem długoterminowym, pogłębionym przez starzejące się kadrę.
Pojawiają się jednak wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa i dość często słyszy się argumenty, że młodzi kierowcy nie zachowują się odpowiedzialnie, ale surowe wymagania szkoleniowe przed podjęciem zawodu sprawiają, że młodzi nie są bardziej podatni na wypadki niż ich starsi koledzy. W rzeczywistości wskaźnik wypadkowości jest nawet wyższy w krajach, w których minimalny wiek wynosi 21 lat niż w krajach, w których minimalny wiek wynosi 18 lat.
Rządy, zdaniem IRU, nie podjęły do tej pory wystarczających działań zachęcających młodych ludzi do pracy w charakterze kierowcy zawodowego tuż po opuszczeniu szkoły. W Europie przegląd dyrektywy w sprawie praw jazdy zostanie zakończony do 2022 r., co umożliwi określenie minimalnego wieku dla wszystkich kierowców zawodowych na 18 lat.
Źródło: ZMPD