Jak zostać kierowcą
Kurs kwalifikacji wstępnej jest przeznaczony dla kierowców, którzy chcą pracować w zawodzie kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu. Dawny kurs przewozu rzeczy lub osób został zastąpiony dyrektywą unijną, która narzuca, aby kierowcy po 10 września 2008 na kat. D (autobus) i po 10 września 2009 r. na kat. C (ciężarówka) ukończyli właśnie kurs kwalifikacji wstępnej. Dlatego jest on często nazywany np. kursem kwalifikacji wstępnej do przewozu osób lub rzeczy.
Celem kursu i prezentowanego na nim materiału jest przygotowanie kursanta do zdania państwowego testu kwalifikacyjnego i otrzymania przez niego świadectwa kwalifikacji zawodowej. Kursant po zaliczeniu wszystkich wymaganych modułów danego kursu oraz spełnieniu wymagań postawionych w §7 „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy (Dz.U. Nr 53, poz. 314), posiada uprawnienia do przystąpienia do testu kwalifikacyjnego.
Kursy kwalifikacji wstępną dzielą się na 4 rodzaje:
kwalifikacja wstępna – może rozpocząć osoba, która ukończyła 18 lat,
kwalifikacja wstępna przyśpieszona – może rozpocząć osoba, która ukończyła 21 lat,
kwalifikacja wstępna uzupełniająca – może rozpocząć osoba, która ukończyła 18 lat,
kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyśpieszona – może rozpocząć osoba, która ukończyła 21 lat.
Kierowca może rozpocząć szkolenie w zależności od posiadanego wieku. Osoby, które ukończyły 21 rok życia mogą rozpocząć tak zwaną wersję przyśpieszoną czyli kwalifikację wstępną przyśpieszoną lub kwalifikację wstępną uzupełniającą przyśpieszoną, natomiast osoby wieku od 18 do 21 powinny rozpocząć pełne szkolenie to znaczy kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną uzupełniającą.
Kursy kwalifikacji wstępnej uzupełniającej są przeznaczone dla osób posiadających już kwalifikację wstępną w zakresie przewozu osób i chcą rozszerzyć swoje uprawnienia o przewóz rzeczy.
Szkolenie może osoba, która:
– posiada orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań do pracy na stanowisku kierowcy,
– posiada orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy na stanowisku kierowcy,
– ukończyła wymagany wiek,
– nie jest wymagane posiadanie prawa jazdy.
(UWAGA! badania powinny być przeprowadzone w oparciu o Ustawę o transporcie drogowym),
Kwalifikacja wstępna na kategorię C, C1, C+E, C1+CE lub D, D1, D+E, D1+E:
Szkolenie trwa 280 godzin, w tym:
260 godzin zajęć teoretycznych,
16 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym,
2 godziny zajęć praktycznych jazdy w warunkach specjalnych w najnowocześniejszym 6-stopniowym symulatorze (4 godziny na płycie poślizgowej).
Kwalifikacja wstępna przyspieszona na kategorię C, C1, C+E, C1+CE lub D, D1, D+E, D1+E:
Szkolenie trwa 140 godzin, w tym:
130 godzin zajęć teoretycznych,
8 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym,
1 godzina zajęć praktycznych jazdy w warunkach specjalnych w najnowocześniejszym 6 stopniowym symulatorze (2 godziny na płycie poślizgowej).
Kwalifikacja wstępna uzupełniająca na kategorię C, C1, C+E, C1+CE lub D, D1, D+E, D1+E:
Szkolenie trwa 70 godzin, w tym:
65 godzin zajęć teoretycznych,
5 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym.
Kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyspieszona na kategorię C, C1, C+E, C1+CE lub D, D1, D+E, D1+E:
Szkolenie trwa 35 godzin, w tym:
32,5 godzin zajęć teoretycznych,
2,5 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym.
Według rozporządzenia egzamin może zostać ustalony dopiero po ukończeniu kursu i zawsze przebiega w ośrodku, w którym kursant uczęszcza na zajęcia. Komisja egzaminacyjna zostaje wybrana przez przewodniczącego komisji, którego wybiera Wojewoda właściwy ze względu na miejsce prowadzenia ośrodka. Na egzamin składa się test składający się z części podstawowej (20 pytań) oraz części specjalistycznej ( kat. C lub kat. D) (10 pytań). Kursant zda jeśli nie popełni więcej jak 4 błędy w części podstawowej oraz więcej jak 5 błędów w części specjalistycznej.
Szkolenia
Szkolenie okresowe – to obowiązkowe, cykliczne (co 5 lat) szkolenie dla wszystkich kierowców kat. C i D bez względu na rodzaj uprawnień, które wcześniej nabyli.
W skład szkolenia wchodzi 35 h zajęć teoretycznych podzielonych na 5 bloków po 7 h. Ilość dni godzin nie może być skrócona.
Kurs kończy się wydaniem zaświadczenia – nie przeprowadza się egzaminu.
Kierowca może ukończyć szkolenie okresowe w zakresie jednego modułu szkoleniowego np.: C1,C1+E,C,C+E i uzyskać wpis do kategorii z autobusami jeśli jest do tego uprawniony.
Kierowca po ukończeniu po raz pierwszy kursu zobowiązany jest do wykonania badania lekarskiego i psychologicznego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy w zawodzie kierowcy.
Z badaniami oraz zaświadczeniem o ukończeniu kursu zgłasza się do wydziału komunikacji gdzie następuje wymiana prawa jazdy.
Co nas wyróżnia? Portal dedykowany jest głównie kierowcom zawodowym
ciężarówek, samochodów dostawczych, autokarów i autobusów, ale zamieszczamy również informacje dla przewoźników, spedytorów i osób z branży TSL. Oczywiście nie zapominamy również o osobach młodych, które dopiero planują swe zawodowe życie związać z kierownicą.