31 lipca 2020 roku w Dzienniku Urzędowym UE L 249 opublikowano zbiór aktów prawnych wchodzących w skład Pakietu Mobilności I. Pierwsze zmiany zaczną obowiązywać już od jutra, czyli 20 sierpnia.
Nowe przepisy zmienionego rozporządzenia (WE) 561/2006 wprowadzają kilka istotnych zmian:
- Odpoczynki tygodniowe
Wprowadzono szczególne odstępstwo dla międzynarodowego drogowego transportu towarowego. Zgodnie z odstępstwem zawartym w art. 8 ust. 6, kierowca zajmujący się międzynarodowym transportem towarów może, poza państwem członkowskim siedziby:
„skorzystać z dwóch kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku, pod warunkiem że kierowca w ciągu czterech kolejnych tygodni wykorzysta co najmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których co najmniej dwa są regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku ”.
Skrócone odpoczynki będą musiały zostać zrekompensowane równoważnym okresem odpoczynku, który:
• musi zostać wykorzystywany jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia,
• rekompensata musi poprzedzać regularny odpoczynek tygodniowy (45 godz.),
• rekompensata może być dołączona do odpoczynku trwającego co najmniej 9 godz.
Podtrzymano zakaz odbioru regularnego odpoczynku tygodniowego (45 godz.) i odpoczynku trwającego ponad 45 godz. w kabinie pojazdu. Odpoczynki te będą musiały być wykorzystane w odpowiednim miejscu zakwaterowania, wyposażonym w infrastrukturę noclegową i sanitarną.
- Powrót kierowcy do bazy
Zmiana wprowadza także obowiązek dla pracodawcy, aby tak zorganizował pracę, by kierowca mógł odebrać w każdym, 4-tygodniowym okresie, regularny odpoczynek tygodniowy (trwający 45 i więcej godz.) w kraju siedziby przewoźnika lub miejscu zamieszkania kierowcy.
W przypadku odbioru dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych (24 godz.) z rzędu, kierowca będzie miał prawo do powrotu przed rozpoczęciem regularnego odpoczynku tygodniowego, trwającego ponad 45 godz., wykorzystywanego jako rekompensata za skrócone odpoczynki tygodniowe.
- Wydłużenie godzin jazdy (zmiana art. 12)
Ważna zmiana dotyczy art. 12 rozporządzenie (WE) nr 561/ 2006. Wprowadza się możliwość wydłużenia dziennego lub tygodniowego czasu jazdy o 1 godzinę w celu dotarcia do bazy przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania kierowcy i odbioru odpoczynku tygodniowego lub o 2 godziny (pod warunkiem odbioru 30 minut przerwy) w celu dotarcia do bazy przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbioru regularnego odpoczynku tygodniowego (45 godz.).
Rekompensata za ten czas musi jednak być odebrana jednorazowo przed końcem 3 tygodnia, następującego po tygodniu, w którym nastąpiło wydłużenie godzin jazdy.
4. Załoga dwuosobowa
W załodze kilkuosobowej kierowca może wykorzystać przerwę trwającą 45 minut w pojeździe kierowanym przez innego kierowcę, pod warunkiem że kierowca, który ma przerwę, nie jest zaangażowany w pomoc kierowcy prowadzącemu pojazd.
Pełny tekst rozporządzenia pod linkiem
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2020:249:FULL&from=PL
Źródło: ZMPD