Cześć
Mam na imię Florian, a kierowcą zawodowym zostałem w roku 1980. 7 lat później zacząłem jeździć na „międzynarodówce” i póki co nic się pod tym względem nie zmieniło.
Moja przygoda z kierownicą zaczęła się, gdy jako 11-letni chłopiec wsiadłem do ciężarówki Pegaso, która zatrzymała się koło domu mojego dziadka.
Od lat pracuję w firmie LINK, w której z racji doświadczenia i umiejętności pełnię również rolę kierowcy wprowadzającego w zawód. Trafiają więc do mnie na przyuczenie osoby stawiające swe pierwsze kroki w tym fachu, ale jestem zdania, że jest to bardzo dobra praktyka, bo wiadomo, że po samym kursie niewiele się potrafi.
Dlatego postanowiłem swoją wiedzą i doświadczeniem podzielić się na tym portalu mając nadzieję, że moje rady będą choć trochę przydatne tym, którzy dopiero wchodzą w zawód.
Zacznijmy więc od początku…
Co zabrać w pierwszą trasę?
Często słyszę to pytanie (i w necie i realnie). Więc tak: jeśli to jest trasa krajowa to sprawa jest dość prosta – przede wszystkim dokumenty!
A więc, dowód osobisty, prawo jazdy (oczywiście obowiązujące przepisy zwalniają od posiadania tych dokumentów przy sobie, ale posiadanie ich przy sobie ułatwi wiele spraw), kartę do tachografu, uprawnienia np. ADR czy na sztaplarkę (jeżeli przewozimy towary niebezpieczne, czy sami wykonujemy załadunek i wyładunek przy pomocy urządzenia).
Dokumenty zestawu, którym wykonywać będziemy przewóz, a więc: dowód rejestracyjny, polisa ubezpieczeniowa na zestaw. Ważna sprawa: sprawdzić czy ważny jest przegląd w dowodzie rejestracyjnym, to samo – polisa, upoważnienie leasingowe, upoważnienie pracodawcy do prowadzenia zestawu. Należy również zwrócić uwagę na legalizację tachografu (nie wolno wykonywać przewozu zarobkowego z niezalegalizowanym urządzeniem), dokumenty (list przewozowy, faktura) na przewożony ładunek.
Sprawa robi się bardziej złożona jeśli wybieramy się w trasę zagraniczną. Tutaj oprócz dokumentów wspomnianych wyżej należy pamiętać o paszporcie (ważnym!) jeżeli podróż odbywać się będzie poza UE. Niemniej ważne są inne dokumenty, które są niezbędne przy wykonywaniu przewozów międzynarodowych, a więc: umowa o pracę (przetłumaczona na języki krajów, po których odbywa się przewóz), ewentualne pozwolenia (na kabotaż, przejazdy, wjazdy, etc.). Solidna firma wyposaża swoich kierowców w specjalnie wyposażoną teczkę, gdzie niezbędne dokumenty są posegregowane i służą w każdym momencie zainteresowanym). Jeżeli podróż będzie odbywać się poza obszar UE, niezbędnym może być posiadanie zezwoleń na wjazd czy karnetów (TIR, ATA, CEMT) zabezpieczenia celnego, ale o tym decyduje i powinien poinformować spedytor, który dysponuje i organizuje daną trasę. Pamiętać należy również, by zabrać kartę EKUZ, która potwierdza, że masz prawo do leczenia w czasie wyjazdów zawodowych do większości krajów europejskich.
cdn.