PORADY TRUCKERÓW – ROZPRZĘGANIE NACZEPY

PORADY TRUCKERÓW – ROZPRZĘGANIE NACZEPY

Rozprzęganie naczepy

Krok 1: Zabezpieczenie naczepy
Należy zaciągnąć hamulec na naczepie. Jeżeli naczepa takowego nie posiada bądź jest on nie sprawny należy podłożyć klin.
Krok 2: Podniesienie tylnej osi konia na poduszkach
Dla wygody i ułatwienia rozsuwania „nóg” naczepy unosimy maksymalnie tylną oś ciągnika siodłowego.
Krok 3: Wysuwanie nóg naczepy
Korba do manipulacji nogami naczepy znajduje się po prawej stronie naczepy. Ma ona regulacje prędkości wysuwania i chowania nóg. Zmienia się ją poprzez pociągnięcie korby do siebie bądź w stronę kabiny. Kręcenie korby zgodnie ze wskazówkami zegara powoduje wysunięcie się nóg, zaś w kierunku przeciwnym ich chowanie. Nogi należy wysunąć w taki sposób, aby opierały się o podłoże.
Krok 4: Otwarcie siodła
W zależności od modelu ciągnika siodłowego może, ale nie musi pojawić się dodatkowy element przy siodle, za który trzeba pociągnąć, aby móc otworzyć sworzeń. Jednakowoż zasada zawsze jest taka sama. Pociągamy za uchwyt przy siodle w swoim kierunku, następnie przesuwamy go w prawo i delikatnie puszczamy uchwyt (w niektórych modelach, aby przesunąć uchwyt w prawo należy pociągnąć za dodatkową linkę np. w MAN-ie).
Gdy wysunięty uchwyt nie daje się przesunąć w prawo należy: wypoziomować zestaw/zaciągnąć hamulec na naczepie/spuścić hamulec ręczny na ciągniku siodłowym/dać lekko do przodu oraz do tyłu.
Krok 5: Odsunąć się koniem od naczepy
Aby sprawnie odpiąć kable należy, w zależności od potrzebnej przestrzeni odjechać koniem od naczepy. W tym celu należy opuścić tylną oś ciągnika maksymalnie na poduszkach, aby nie uszkodzić sobie nadkoli i pamiętając, że koń bez naczepy ma spore przyspieszenie. Powoli odjechać około 1-1,5 m. Należy pamiętać, aby nie odjechać zbyt daleko, gdyż w takim przypadku można pozrywać kable!
Krok 6: Wypięcie kabli
Wypinać kable można na odpalonym silniku jak i na zgaszonym. Nie ma tu również określonej kolejności. Ja robię to od początku do końca. W zależności od naczepy mogą być dwa bądź jeden przewód powietrza. Wypina się je w następujący sposób: dociska się prawą stronę zaczepu do lewej i pociąga w górę. Czasem idzie to dość opornie, gdy gumki się do siebie zbyt mocno przyssą. Kabel od ABS ma pod wtyczką metalowy zaczep. Należy pociągnąć go do siebie, aby wtyczka wyszła z gniazda. Pozostałe przewody elektryczne po prostu pociąga się do siebie. Przewody mają na ciągniku siodłowym swoje miejsce. Od powietrza metalowe „wieszaki” po lewej i prawej stronie panelu z gniazdami. Elektryczne zaś pod gniazdami ślepe miejsca, w które się je wtyka.
Krok 7: Wyjazd spod naczepy
Pamiętając, że ciągnik siodłowy ma spore przyśpieszenie powoli wyjeżdżamy spod naczepy. Poziomujemy i jesteśmy gotowi, by ruszyć w drogę.

Sprawdź także