SPRZĘGANIE NACZEPY
Krok 1: Podjazd pod naczepę
- Najbardziej bezproblemowym sposobem celowania siodłem w sworzeń jest ustawienie ciągnika siodłowego względem naczepy w taki sposób, aby owiewka znajdująca się za kabiną była w tej samej linii co bok naczepy.
- Aby nie uszkodzić nadkoli oraz naczepy należy opuścić na poduszkach tylną oś ciągnika, tak by nie dotykała ona naczepy.
- Podjeżdżając powoli pod naczepę należy pamiętać, aby zostawić sobie tyle miejsca między koniem a naczepą celem swobodnej operacji przy przewodach.
Krok 2: Podpinanie przewodów
- Tę czynność można wykonywać na odpalonym silniku.
- Kolejność podpinania przewodów jest obojętna. Przewód od ABS wtykamy do gniazda uprzednio pociągając metalowy zaczep do siebie. Gdy wtyczka pewnie siedzi w gnieździe zapinany zaczep popychając go w kierunku naczepy. Przewody elektryczne wtykamy w gniazda i upewniamy się czy siedzą w nich stabilnie. Przewody od powietrza należą do najbardziej problematycznych. Celem podpięcia przewodu z powietrzem należy docisnąć gumową cześć zaczepu przewodu do gniazda, przesunąć przewód do góry pod kątem około 45°, docisnąć go mocniej do ścianki gniazda i opuścić w dół nasuwając na specjalne rowki. Z przewodów nie powinno uciekać powietrze. Jeśli słychać jego syk należy spróbować ponownie. Czasem należy je lekko nawilżyć, aby się do siebie przyssały.
Krok 3: Zapinanie siodła
- W tym celu należy upewnić się, że siodło na ciągniku jest otwarte.
- Jeśli uchwyt obok siodła jest wysunięty lekko w prawo możemy brać się za zapinanie.
- Należy pamiętać, aby sprawdzić czy na naczepie jest zaciągnięty hamulec! Jeżeli naczepa nie posiada hamulca należy sprawdzić czy są podłożone kliny! W sytuacji, gdy nie ma ona hamulca ani klinów NIE UNOSIMY TYLNEJ OSI CIĄGNIKA!
- Unosimy maksymalnie tylną oś na ciągniku tak, aby naczepa się na nim porządnie oparła.
- Bardzo powoli cofamy, aż usłyszymy wyraźne kliknięcie. Nie należy podjeżdżać gwałtownie i wkładać dużo siły w zapinanie siodła, gdy może to spowodować uszkodzenie siodła.
- Następnie bardzo powoli dajemy do przodu obserwując w lusterku czy naczepa idzie z nami. Jeżeli hamulec na naczepie jest zaciągnięty/podłożone są kluby powinniśmy poczuć opór uniemożliwiający nam ruszenie.
Krok 4: Chowanie nóg naczepy
- Korba manipulacji nogami znajduje się po prawej stronie naczepy. Pociągając ją do siebie bądź w stronę naczepy regulujemy prędkość wysuwania/chowania nóg. Kręcąc korbą w kierunku odwrotnym do poruszania się wskazówek zegara wsuwamy maksymalnie nogi.
- Następnie zabezpieczamy korbę, aby nie obijała się w czasie jazdy.
Krok 5: Ruszanie zestawem
- W pierwszej kolejności idziemy zwolnić hamulec naczepy/schować kliny.
- Sprawdzamy czy światła na naczepie działają prawidłowo.
- Następnie bardzo powoli ruszamy do przodu kontrolując, czy naczepa idzie za nami. Jeżeli tak po ujechaniu około metra należy kontrolnie cofnąć.
- Uwaga! Jeżeli naczepa jednak zostaje w miejscu NATYCHMIAST się zatrzymaj. Podnieś lekko tylną oś konia, zaciągnij hamulec na naczepie/podłóż klin i rozstaw ponownie nogi naczepy. Sprawdź czy siodło jest otwarte i spróbuj ponownie!