ZABUDOWA BDF…
Na zachodzie Europy pojazdy współpracujące z systemami nadwozi wymiennych (BDF) jeżdżą już od kilkudziesięciu lat. W języku branży transportowej skrót ten przyjął się jako określenie przystosowania przyczep i samochodów do prowadzenia transportu kombinowanego.
Najpopularniejsze są, trafiające do Polski głównie z Niemiec, wymienne nadwozia o długości 7150 mm określane jako C-715, mieszczące 17 europalet. Każde wyposażone jest standardowo w cztery wysuwane spod podłogi i rozkładane nogi podporowe. Ich złożenie lub rozłożenie jest bardzo proste… Podpięcie nadwozi wymiennych trwa około 10 minut, ale wymaga sprawności kierowcy i nieco większej przestrzeni niż podpięcie naczepy…
Zaczynasz jeździć z zabudową typu BDF? To może Ci się przydać. Pierwsze co musisz wiedzieć, to jak prawidłowo odczepić taką zabudowę:
- podjeżdżamy pod wskazane miejsce, podnosimy pojazd w górę, tak aby móc swobodnie rozłożyć podpory, na których stanie nasza zabudowa,
- następnie odczepiamy blokadę podpór (ten sam mechanizm blokuje podpory przygotowane do postawienia nadwozia),
- stawiamy je, po czym podchodzimy do każdego rygla, który podtrzymuje naszą zabudowę na ramie pojazdu, odkręcamy śrubę i podnosimy ją przekręcając ją razem z zabezpieczeniem,
- jeśli mamy wszystko odbezpieczone i jesteśmy pewni, że zabudowa będzie stała solidnie podchodzimy do pojazdu i opuszczamy go w dół (pozycja do jazdy) sprawdzając czy nasza zabudowa wychodzi z zabezpieczeń,
- zakręcamy rygle zabezpieczające kontener na podwoziu oraz zabezpieczamy zapadką, aby uniknąć luzowania śrub,
- składamy nogi kontenera oraz zabezpieczamy ryglem przed ich przypadkowym otwarciem,
- jeżeli wszystko jest w porządku, to ruszamy delikatnie.