Zabezpieczenie ładunku za pomocą plomby może być spowodowane wieloma czynnikami: może to być zabezpieczeni urzędowe (celne), wynik wewnętrznych procedur przedsiębiorstwa lub efekt wzajemnej umowy między kontrahentami. Plomba może być plastikowa, metalowa, linkowa czy też naklejkowa. Zastosowanie każdej z nich jest zawsze to samo, bądź określone przez firmę zlecającą przewóz do klienta.
Jeśli mamy do czynienia z zamknięciem urzędowym, kierowca musi bezwzględnie pamiętać o prawidłowym zaplombowaniu naczepy. Powinien on wówczas: rozwinąć linkę celną, przeciągnąć ją przez pierścienie przedniego napinacza, przeciągać ją przez każdy pierścień plandeki oraz przeciągnąć przez pierścienie (kołowrotek) tylnego napinacza (dzięki napinaczom, linka napręża się, tworząc sztywną konstrukcję). Po upewnieniu się, że załadunek przebiegł prawidłowo, na założoną linkę zakłada się specjalną plombę z numerem w taki sposób, by nie można jej było ściągnąć bez zniszczenia. Ten numer widnieje też w dokumentacji i to na jego podstawie ocenia się wiarygodność transportu.
Należy pamiętać, że gdy naczepa lub przyczepa posiada opończę, która dodatkowo jest wyposażona w pasy napinające, przez które też można przeprowadzić linkę, nie wolno tego robić w przypadku przewozu towaru pod zamknięciem celnym (plombą).