Wciąż wielu kierowców narzeka, że to oni płacą mandaty, a nie przewoźnik, a kontrole Inspekcji Transportu Drogowego bywają zbyt restrykcyjne. Tymczasem inspektorzy podkreślają, że głównym celem kontroli są przewoźnicy, a nie kierowcy indywidualnie.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Nowością jest także cyfrowe wsparcie dla przedsiębiorców – już w grudniu ruszy Centralna Ewidencja Naruszeń (CEN), która pozwoli przewoźnikom na bieżąco monitorować historię kontroli, sprawdzać informacje o zatrzymaniach dokumentów oraz śledzić aktualne statystyki kontroli WITD.
Rekordowa liczba kontroli, nowe narzędzia cyfrowe i rosnące zaangażowanie inspektorów – to główne tematy ostatniego spotkania Głównego Inspektora Transportu Drogowego Artura Czapiewskiego z przedstawicielami stowarzyszeń i zrzeszeń przewoźników.
Rekordowa liczba kontroli i zaangażowanie inspektorów
W środę 29 października Główny Inspektor Transportu Drogowego wraz ze swoim zastępcą spotkał się z przedstawicielami stowarzyszeń, związków i zrzeszeń przewoźników drogowych. W spotkaniu uczestniczył także Bartosz Jabłonka, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury oraz dyrektorzy biur GITD.
Dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego Rafał Rewoliński podkreślił sukcesywny wzrost liczby kontroli:
- W 2023 roku przeprowadzono ponad 190,5 tys. kontroli drogowych.
- W 2024 roku było ich 210,4 tys.
- Do końca września 2025 roku – już ponad 177 tys.
Co więcej, 55% kontroli dotyczy przewoźników zagranicznych, co jest najwyższym wskaźnikiem od prawie dekady. Jednocześnie w 72% kontroli nie stwierdzono żadnych naruszeń – ani ze strony przewoźnika, ani kierowcy.
Inspektorzy wykazali się też dużym zaangażowaniem przy działaniach granicznych oraz ograniczaniu rozprzestrzeniania się pryszczycy.
Nowe narzędzia cyfrowe dla przewoźników
Centralna Ewidencja Naruszeń (CEN) to nowy portal, który ruszy już w grudniu i daje przewoźnikom możliwość:
- przeglądania historii kontroli wraz z protokołami,
- monitorowania sankcji i zobowiązań wynikających z naruszeń,
- sprawdzania, czy kierowcy zatrzymano prawo jazdy lub czy doszło do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu,
- śledzenia aktualnych statystyk kontroli WITD.
To narzędzie pozwala przewoźnikom szybciej reagować i lepiej zarządzać obowiązkami wynikającymi z przepisów, zwiększając przejrzystość i kontrolę nad flotą.

Poprawa standardu floty i bezpieczeństwo
Magdalena Szubert, dyrektor Biura ds. Transportu Międzynarodowego, zaznaczyła, że:
- około 70% pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowych ma mniej niż 10 lat,
- połowa z nich jest młodsza niż 5 lat.
To oznacza wyższą jakość floty i lepsze bezpieczeństwo w transporcie drogowym. Szubert omówiła też procedury weryfikacji zezwoleń i licencji przewoźników, podkreślając znaczenie kontroli w obszarze przewozów międzynarodowych.
Mobilne kontrole i uszczelnienie systemu opłat
Kontrole mobilne oraz wykorzystanie nieoznakowanych radiowozów pozwalają na skuteczniejsze wykrywanie naruszeń przepisów, w tym w systemie poboru opłat elektronicznych.
- W 2025 roku przeprowadzono 19,9 tys. kontroli mobilnych,
- 13,3 tys. zakończyło się sankcją wobec przewoźnika lub mandatem dla kierowcy,
- ponad 4 tys. kontroli dotyczyło przewoźników zagranicznych.
To pokazuje, że nowe kontrole ITD mają na celu uszczelnienie systemu i zwiększenie bezpieczeństwa drogowego, a nie karanie kierowców bezpośrednio.
Współpraca i edukacja przewoźników
Spotkanie było także okazją do podsumowania współpracy ITD z przewoźnikami. Omówiono m.in.:
- przepisy dotyczące delegowania kierowców,
- refinansowanie wymiany tachografów,
- interpretacje przepisów dotyczących przewozów ponadnormatywnych.
Jak podkreśla Główny Inspektor, kontrole mają wspierać uczciwą konkurencję na rynku przewozów drogowych, a nie karać kierowców.
Źródło: GITD










