Wczoraj, 20 października 2025 r., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oficjalnie otworzyła ostatni brakujący fragment drogi ekspresowej S3 – odcinek od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje. Oznacza to, że kierowcy mogą już w pełni przejechać S3 od wybrzeża Bałtyku w Świnoujściu aż po Lubawkę, na granicy z Czechami.
To historyczny moment – zakończono budowę jednej z najważniejszych tras północ-południe w Polsce, łączącej porty morskie z siecią autostrad i dróg ekspresowych prowadzących na południe Europy.
Ostatni odcinek układanki
Oddany wczoraj fragment zamyka realizację inwestycji Świnoujście – Troszyn, o długości 33 km. Droga została podzielona na dwa etapy:
- Świnoujście – Dargobądz (688,8 mln zł),
- Dargobądz – Troszyn (679,3 mln zł).
Łączna wartość projektu to 1,76 mld zł, z czego ponad 757 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej (program FEnIKS – Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).
Budowa ruszyła na początku 2022 roku, a wczorajsze otwarcie domknęło ponad dwie dekady realizacji całej trasy S3 w Polsce.
Od tunelu w Świnoujściu po góry w Lubawce
Odcinek przebiega w większości śladem dawnej drogi krajowej nr 3, co w trakcie budowy wymagało licznych zmian w organizacji ruchu. Od maja GDDKiA stopniowo udrażniała kolejne fragmenty – od tunelu pod Świną, przez Międzyzdroje, po Wolin i Troszyn.
Od 7 października kierowcy korzystają już z pełnego przekroju drogi (dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę), a od wczoraj cały północny odcinek S3 jest przejezdny.
Warto dodać, że wciąż trwają prace wykończeniowe – m.in. przy MOP Dargobądz, Obwodzie Utrzymania Drogi w rejonie Wolina oraz przy ul. Mickiewicza w Wolinie. Zamknięty pozostaje także węzeł Świnoujście Terminal LNG, gdzie do końca roku mają zostać zakończone prace porządkowe i demontaż wytwórni mas bitumicznych.
Trasa o strategicznym znaczeniu
Droga ekspresowa S3 to nie tylko inwestycja krajowa, ale część Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk i fragment europejskiej trasy E65, łączącej Malmö w Szwecji z Chanią na Krecie.
S3 ma kluczowe znaczenie dla:
- transportu towarów z portów Szczecin–Świnoujście,
- rozwoju planowanego terminala kontenerowego,
- połączeń promowych ze Skandynawią,
- turystyki nadmorskiej, a także dla
- ciągłości transportowej południe–północ w Polsce i Europie.
Po czeskiej stronie trwają już prace przy 21-kilometrowym odcinku autostrady D11 do Trutnova. W przyszłym roku odcinek Lubawka–granica połączy się z czeską siecią, a w kolejnych latach – z trasami prowadzącymi aż do południa Europy.
18 lat budowy – 471 kilometrów gotowej ekspresówki
Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku od odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski, który otwarto w 2010 roku. W kolejnych latach trasa była sukcesywnie wydłużana – przez województwo lubuskie, dolnośląskie i zachodniopomorskie – aż do dzisiejszego finału.
Dziś cała S3 liczy 471 km, w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6, a jej całkowity koszt w latach 2007–2025 wyniósł ponad 15 mld zł. Dofinansowanie unijne sięgnęło 7,7 mld zł.
Symboliczny finał wieloletniego projektu
Jak podkreśla GDDKiA, wczorajsze otwarcie północnego odcinka to finał wieloletniego procesu modernizacji krajowej „trójki”, która przez dziesięciolecia była zwykłą drogą jednojezdniową, przebiegającą przez dziesiątki miejscowości.
Dziś to nowoczesna arteria komunikacyjna – od Bałtyku po Sudety, zapewniająca szybkie i bezpieczne połączenie północy z południem Polski oraz z resztą Europy.
Źródło: GDDKiA










