Czy w polskich miastach wkrótce pojawią się autobusy dwuprzegubowe, które w Europie stają się standardem? Na to pytanie odpowiedziało Ministerstwo Infrastruktury w reakcji na interpelację nr 12044 posła Łukasza Kmity.
Poseł Kmita w swoim wystąpieniu podkreślał, że pojazdy dłuższe niż 18,75 m mogłyby znacząco poprawić komfort pasażerów, ograniczyć korki i zmniejszyć koszty eksploatacji taboru. Wskazywał również, że autobusy dwuprzegubowe są produkowane w Polsce i z powodzeniem jeżdżą po ulicach miast takich jak Malmö (Szwecja), Aalborg (Dania), Praga czy Bratysława.
Ministerstwo odpowiada: przepisy są elastyczne, ale…
Resort wyjaśnia, że maksymalna długość autobusów przegubowych w Polsce wynosi obecnie 18,75 m zgodnie z krajowym rozporządzeniem z 2002 r. oraz dyrektywą UE 96/53/WE. Jednocześnie podkreślono, że przepisy unijne nie obejmują autobusów przegubowych z więcej niż jedną częścią przegubową, co oznacza, że formalnie nie istnieją ograniczenia UE w zakresie ich długości. W praktyce oznacza to, że autobusy dwuprzegubowe mogą być dopuszczone do ruchu po spełnieniu wymogów homologacyjnych w poszczególnych krajach.
W Polsce procedura dopuszczenia takiego pojazdu wymaga indywidualnego zezwolenia na odstępstwo od warunków technicznych, które uwzględnia bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz ograniczenia infrastruktury. Ministerstwo zaznacza, że obecnie istniejące przepisy pozwalają już na eksploatację takich autobusów na wybranych trasach, jeśli trasa i warunki drogowe to umożliwiają.
Nie będzie pilotażu ani zmian w przepisach
Ministerstwo informuje, że nie planuje obecnie zmian w przepisach ani pilotażowych programów testowych, gdyż nie wpłynęły sygnały o zainteresowaniu tego typu pojazdami ze strony polskich miast czy przewoźników.
Dopuszczenie dłuższych autobusów wymagałoby m.in.:
- przebudowy skrzyżowań i zwiększenia promienia łuków,
- dostosowania długości odcinków widoczności przy wyprzedzaniu,
- modernizacji przystanków i miejsc postojowych.
Ministerstwo podkreśla, że priorytetem jest bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego, a dopiero później komfort podróżowania czy koszty eksploatacji.
Autobusy z doczepą? Nie w Polsce
Poseł Kmita pytał także o możliwość wprowadzenia tzw. przyczep autobusowych – dodatkowych modułów zwiększających pojemność pojazdu w godzinach szczytu. Ministerstwo przypomina, że przewóz pasażerów w przyczepach był kiedyś dopuszczany w wielu krajach, w tym w Polsce, ale został wycofany ze względu na bezpieczeństwo: brak unijnych wymogów homologacyjnych, problemy z konstrukcją i utrudnienia w komunikacji między kierowcą a pasażerami.
Podsumowanie
Ministerstwo Infrastruktury stwierdza, że obecny stan prawny pozwala na dopuszczenie dwuprzegubowych autobusów do ruchu na wybranych trasach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i ograniczeń infrastrukturalnych. Nie przewiduje się jednak zmian przepisów ani wdrażania pilotażowych programów w najbliższym czasie.
„Dopuszczenie autobusów przegubowych dłuższych niż 18,75 m wymagałoby przebudowy skrzyżowań, przystanków i innych elementów dróg. Obecne przepisy pozwalają na bezpieczne testowanie takich pojazdów na wyznaczonych trasach” – podsumowuje resort.
Źródło: MI, fot. poglądowa (Solaris Bus & Coach)