Z punktu widzenia dietetyki zakłada się, że zawód kierowcy to praca lekka. Przyjmuje się więc, że dzienne zapotrzebowanie kaloryczne mężczyzny prowadzącego samochód ciężarowy wynosi ok. 2600 kcal. Jeżeli jednocześnie kierowca prowadzi czynności rozładowczo-załadowcze, wówczas jest on traktowany jako osoba wykonująca pracę umiarkowanie czynną, której dziennie „przysługuje” 3200 kcal…
Zarówno nadmiar, jak i niedobór dostarczanej w pożywieniu energii jest niepożądany. Niedobór powoduje spalanie zapasów ustroju, co doprowadza do wychudzenia – nadmiar przekształca się w tkankę tłuszczową.
organizm otrzymuje energię ze spalania węglowodanów, tłuszczów i białek, przy czym współczynniki energetyczne tych składników przedstawiają się następująco: 1 g węglowodanów, podobnie jak i 1 g białek dostarczają organizmowi 4 kcal, natomiast 1 g tłuszczu to 9 kcal. Warto zaznaczyć, że zapotrzebowanie organizmu powinno być pokryte z zachowaniem odpowiednich proporcji tych składników. I tak dla osoby dorosłej zapotrzebowanie energetyczne pokrywają: białka w 12%, tłuszcze w 30% i węglowodany w 58%. Rozpatrując to na przykładzie kierowcy, jego dzienne zapotrzebowanie przedstawia się następująco: białko – 78 g, tłuszcze – 86 g, węglowodany – 370 g, oraz dodatkowo: wapń – 0,7 g, żelazo – 15 mg, witaminy: B1 – 1,5 mg, b2 – 1,5 mg, C – 75 mg.