PORADY TRUCKERÓW – HAMOWANIE ZESTAWEM Z CYSTERNĄ

PORADY TRUCKERÓW – HAMOWANIE ZESTAWEM Z CYSTERNĄ

HAMOWANIE ZESTAWEM Z CYSTERNĄ

Praktycznie wszystkie cysterny zarówno jedno-, jak i wielokomorowe w czasie jazdy borykają się z tym samym problemem – stabilnością ruchu, gdyż środek ciężkości pojazdu z cysterną znajduje się wyżej niż w typowych pojazdach ciężarowych. W przypadku cysterny jednokomorowej (chyba, że w zbiorniku zamontowane są falochrony) kierowca nie ma wpływu na przemieszczanie się ładunku, które uwarunkowane jest od dynamiki ruchu pojazdu. W cysternach wielokomorowych, w komorach większych niż 7,5 m3 ładunek będzie miał również wpływ na zachowanie się zestawu i jego stateczność na drodze.

Dlatego przy hamowaniu produkt przesuwa się do przodu przez całą długość zbiornika, przy hamowaniu – do tyłu.

Szczególną ostrożność należy zachować w czasie jazdy zimą, gdy drogi są śliskie. Wówczas w czasie hamowania, gdy zadziała system EBS/ABS, często zdarza się, że zestaw wprawdzie się zatrzyma, ale może pojawić się wówczas tzw. kołysanie. Przemieszczający się ładunek powoduje, że ciągnik z cysterną mimo wszystko przesuwa się na oblodzonej nawierzchni i dlatego kierowca nie powinien zdejmować nogi z hamulca aż do momentu, gdy zjawisko to całkowicie nie ustanie.

Jest to sytuacja szczególnie niebezpieczna, gdy cysterna jest już częściowo roztankowana, bo wówczas w komorach jest sporo miejsca dla przemieszczającego się w dynamiczny sposób ładunku.

Sprawdź także