Brakuje parkingów, brakuje godności – zawód kierowcy w poważnym kryzysie

Brakuje parkingów, brakuje godności – zawód kierowcy w poważnym kryzysie

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) od lat organizuje wizyty w miejscach, w których kierowcy realnie spędzają większość swojego życia – na parkingach. Tym razem delegacja, w której uczestniczyła m.in. sekretarz generalna ETF Livia Spera oraz belgijskie związki BTB/ABVV i ACV-Transcom, pokazała przedstawicielom Komisji różne oblicza infrastruktury: od certyfikowanego parkingu Safe and Secure Truck Parking Area (SSTPA), po miejsca pozbawione jakichkolwiek standardów.

Zawód w kryzysie

Kryzys kierowców zawodowych narasta w całej Europie. Niskie płace, długie rozłąki z domem i brak bezpiecznych miejsc do odpoczynku sprawiają, że coraz więcej europejskich kierowców rezygnuje z zawodu. Firmy próbują łatać braki kadrowe zatrudniając kierowców z krajów trzecich, ale często trafiają oni na jeszcze gorsze warunki – śpią w kabinach, nie mają dostępu do sanitariatów ani bezpiecznego zaplecza.

Według badań ETF ponad 60% kierowców ciężarówek i 66% kierowców autobusów przyznaje, że regularnie prowadzi pojazd w stanie zmęczenia. Co trzeci trucker i co czwarty kierowca autobusu zasnął kiedyś za kierownicą. To alarmujące dane, które pokazują, że problem braku infrastruktury to nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa na drogach.

Brakuje parkingów, brakuje godności

Podstawowym problemem jest dramatyczny niedobór miejsc parkingowych. Kierowcy często mają trudność, by znaleźć choćby miejsce na obowiązkową 45-minutową przerwę. Jeszcze gorzej jest z certyfikowanymi, bezpiecznymi parkingami – w całej UE stanowią one margines, a korzystanie z nich dla wielu przewoźników jest po prostu zbyt drogie.

W efekcie tysiące kierowców w całej Europie spędza tygodniowe odpoczynki w kabinach, mimo że pakiet mobilności jasno wymaga zapewnienia noclegu poza pojazdem. ETF przypomina: prawo do odpoczynku w odpowiednich warunkach to nie luksus, ale podstawowy warunek zatrzymania w branży nowych kierowców.

Głos kierowców dotarł do Komisji

Livia Spera, sekretarz generalna ETF, podkreśliła:

„Po raz kolejny przypomnieliśmy Komisji, że kluczem jest egzekwowanie istniejących przepisów. Operatorzy muszą informować kierowców o ich prawach, zapewniać tygodniowy odpoczynek poza kabiną i umożliwiać regularne powroty do domu – zgodnie z pakietem mobilności.”

Z kolei komisarz Roxana Mînzatu zaznaczyła:

„Bezpieczne parkingi to nie tylko kwestia logistyki – to kwestia godności, bezpieczeństwa i szacunku wobec kierowców. Inwestując w ich warunki pracy, czynimy ten zawód bardziej atrakcyjnym i przeciwdziałamy brakom kadrowym.”

Co dalej?

ETF wzywa Komisję Europejską do pilnego zwiększenia inwestycji w infrastrukturę parkingową i skuteczniejszego egzekwowania prawa. Brak miejsc postojowych i łamanie zasad odpoczynku to problem, który dotyczy wszystkich – kierowców, przewoźników i pasażerów korzystających z europejskich dróg.

Bo bez kierowców – i bez godnych warunków pracy – transport drogowy, filar europejskiej gospodarki, nie ma przyszłości.

Źródło: ETF, fot. poglądowa

Sprawdź także