Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia mówi, że apteczka nie jest obowiązkowym wyposażeniem samochodu ciężarowego, co nie oznacza, że nie powinna się ona w nich znajdować, albowiem art. 44 Prawa o ruchu drogowym nakazuje kierowcy uczestniczącemu w wypadku drogowym udzielenie pomocy osobom poszkodowanym.
Dla branży motoryzacyjnej dedykowane są głównie apteczki spełniające niemieckie standardy normy DIN 13164.
Zgodnie z tą normą apteczka powinna zawierać:
- opatrunek indywidualny – opatrunek indywidualny G (sterylny), opatrunek indywidualny M (sterylny),
- plastry opatrunkowe różnej wielkości
- plastry bez opatrunku – do umocowania mniejszych opatrunków z gazy,
- opaski elastyczne lub półelastyczne – do zastosowania przy skręceniach i zwichnięciach stawów,
- bandaże dziane (5 i 15 cm)
- kompresy jałowe z gazy,
- chusty trójkątne – do stabilizacji kończyn w przypadku np. złamań, czy skręceń,
- nożyczki,
- rękawice lateksowe,
- koc ratunkowy (tzw. folia RNC) – do przykrycia poszkodowanego (srebrną warstwą do spodu, by go ogrzać lub srebrną warstwa na zewnątrz, by go ochłodzić),
- maseczkę do sztucznego oddychania,
- instrukcję udzielania pierwszej pomocy.
Dodatkowo może zawierać:
- aparat do sztucznego oddychania (zamiast maseczki),
- opaskę uciskową (CAT) do tamowania krwotoków,
- butelkę soli fizjologicznej służącej do przemywania ran,
- latarkę,
- zbijak do szyb,
- nóż do przecinania pasów,
- flary,
- dodatkowy trójkąt ostrzegawczy,
- kamizelkę odblaskową.