Obowiązek jeżdżenia na oponach zimowych istnieje w Niemczech od 4.12.2010 r. Wcześniej w niemieckim Kodeksie Drogowym widniał tylko zapis, że pojazd musi być odpowiednio dostosowany do jazdy w warunkach zimowych. Obecnie ciężarówki muszą być wyposażone w tzw. zimówki tylko na kołach na osiach napędowych. Zmiany Nowe przepisy dotyczą samochodów ciężarowych kategorii N2 i N3 oraz autobusów M2 i M3 i mają wejść w życie 1 lipca 2020.
Jak informuje niemiecki związek transportowy DSLV najpóźniej od 1 lipca 2020 roku obowiązek posiadania opon zimowych w zimowych warunkach pogodowych będzie dotyczył nie tylko kół na osiach napędowych, ale także przednich kół sterujących w pojazdach ciężarowych (od 3,5 t). Obowiązek opon zimowych dotyczy jednak tylko pojazdów mechanicznych, a więc takich, które posiadają silnik. W związku z tym przyczepy nie muszą mieć takich opon.
Do 30 września 2024 r. opony M+S („Mud & Snow”) będą uznawane jako opony zimowe pod warunkiem, że zostały wyprodukowane do końca roku 2017. Od 1 października natomiast jako opony zimowe traktowane będą tylko i wyłącznie te, które oznaczone są symbolem alpejskim (trzy szczyty górskie ze śnieżynką).
Należy też zwrócić szczególną uwagę na minimalną głębokość bieżnika. Niemiecki ustawodawca przewiduje minimalną głębokość bieżnika wynoszącą 1,6 mm, co w przypadku kontroli jest sprawdzane przez policję. ADAC zaleca głębokość bieżnika nawet 4 mm.
Kierowcy ciężarówek, którzy będą poruszać się po niemieckich autostradach w okresie zimowym bez zamontowanego właściwego ogumienia, będą musieli liczyć się z mandatem 60 euro. Dodatkowo w pewnych przypadkach grę może wchodzić ryzyko utraty ochrony ubezpieczeniowej.