Do Tęgoborza zjechali przewoźnicy z całej Polski, by wspólnie zastanowić się nad kondycją polskiego transportu

Do Tęgoborza zjechali przewoźnicy z całej Polski, by wspólnie zastanowić się nad kondycją polskiego transportu

5 września w Tęgoborzu odbyła się konferencja „Szanse i zagrożenia dla polskiego transportu drogowego w zmieniającej się politycznie i gospodarczo Europie”. Wydarzenie, zorganizowane przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych „Galicja” oraz OZPTD, zgromadziło przedstawicieli władz, ministerstw, służb kontrolnych i środowiska transportowego. Rozmowy pokazały, że branża transportowa stoi dziś przed wieloma wyzwaniami, ale też otwierają się przed nią nowe możliwości.

Spotkanie rozpoczęło się od powitań, podczas których organizatorzy podkreślali, że to właśnie przewoźnicy – uczestnicy konferencji – są jej głównymi bohaterami. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. posłowie Mirosław Suchoń i Andrzej Adamczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec, a także społeczny doradca Prezydenta RP Alvin Gajadhur. Obecna była również silna reprezentacja Ministerstwa Infrastruktury z dyrektor Olgą Tworek na czele, której gratulowano objęcia nowej funkcji.

Główne wątki merytoryczne

Podczas wystąpień wielokrotnie wracano do polityki klimatycznej i unijnych regulacji. Zwrócono uwagę, że przepisy często są bardzo ambitne, a czasem wręcz życzeniowe, dlatego Polska stara się wprowadzać do debaty więcej faktów i realnych ocen. Dzięki klauzulom rewizyjnym część regulacji może w przyszłości zostać zmodyfikowana, co stwarza przestrzeń na dostosowanie ich do rzeczywistych możliwości sektora transportowego.

Drugim istotnym tematem była kwestia bezpieczeństwa i roli transportu drogowego w architekturze obronnej Europy. Mówiono o potrzebie rozwoju korytarzy mobilności wojskowej, które mają umożliwiać szybki przerzut sprzętu militarnego, wojsk czy pomocy humanitarnej. Jak podkreślano, ta infrastruktura będzie miała znaczenie nie tylko strategiczne, ale również praktyczne dla przewoźników cywilnych.

Równie ważnym wątkiem były finanse. Polska jest największym beneficjentem propozycji nowego budżetu UE, który przewiduje aż 123 miliardy euro. Środki przeznaczone na transport mają zostać podwojone, a fundusze na infrastrukturę o podwójnym zastosowaniu – zwiększone nawet dziesięciokrotnie. Oznacza to intensyfikację inwestycji w ramach transeuropejskiej sieci TEN-T, której realizacja ma potrwać do 2050 roku. Wskazano także na istotną rolę funduszu „Łącząc Europę” (CEF), wspierającego projekty transgraniczne, elektryfikację transportu i rozwój infrastruktury niskoemisyjnej.

Co to oznacza dla branży?

Dla kierowców rozwój sieci TEN-T oznacza lepsze drogi, wyższy komfort pracy i krótsze czasy przejazdów. Przewoźnicy mogą liczyć na nowe źródła finansowania inwestycji i szansę na uproszczenie przepisów, które dziś często postrzegane są jako nadmiernie obciążające. Spedytorzy i organizatorzy przewozów zyskają natomiast możliwość rozwijania działalności na rynkach międzynarodowych dzięki lepszej infrastrukturze oraz dostosowaniu korytarzy do przewozów specjalnych i cywilno-wojskowych.

Podsumowanie

Polska branża transportowa pozostaje jednym z głównych beneficjentów unijnych środków przeznaczonych na rozwój infrastruktury drogowej i transgranicznej. Dużą wagę podczas konferencji przywiązano do kwestii bezpieczeństwa – zarówno w przewozach cywilnych, jak i militarnych – co wiąże się z rozwojem korytarzy mobilności wojskowej. Podkreślano również konieczność uproszczenia i uelastycznienia europejskich regulacji klimatycznych oraz zwrócono uwagę, że Polska aktywnie zabiega o racjonalne podejście do elektryfikacji transportu i kosztów nowych technologii.

Konferencja „Szanse i zagrożenia dla polskiego transportu drogowego w zmieniającej się politycznie i gospodarczo Europie” pokazała, że mimo licznych trudności przewoźnicy mają przed sobą perspektywę stabilnego rozwoju. Polska skutecznie zabiega o korzystne regulacje i dodatkowe środki, które w najbliższych latach pozwolą umacniać sektor transportowy. Współpraca branży, władz i instytucji kontrolnych pozostaje kluczem do dalszego sukcesu.

Sprawdź także