18 lipca 2019 roku weszła w życie, przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury, ustawa z 16 maja 2019 r. o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Plan wydawał się prosty i dobry, z tym tylko, że jego wprowadzanie od początku wzbudza wiele kontrowersji. Jak wiadomo, środki z FRPA przeznaczane są na dofinansowanie realizacji zadań własnych samorządów w zakresie zapewnienia funkcjonowania przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z wyłączeniem komunikacji miejskiej.
Obecnie projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach jest na ostatniej prostej. 28 sierpnia trwały jego uzgodnienia, konsultacje publiczne i opiniowanie.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowy sposób podziału środków, które są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej poprzez dopłatę do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej.
Czytamy w nim m.in., że:
- środki na umowy o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy, w którym te umowy zostały zawarte, przyznaje się poszczególnym województwom zgodnie z zaangażowaniem zgłoszonym przez wojewodów dysponentowi Funduszu, które nie może przekroczyć 70 proc. kwoty środków przekazanych wojewodzie w roku poprzednim.
- kwotę stanowiąca 11/12 tych środków dzieli się na województwa przez jej przemnożenie przez wskaźnik udziału województwa w tej kwocie,
- pozostałą część, czyli 1/12 tych środków dzieli się w równych częściach na pięć województw z najwyższym udziałem procentowym kwoty dopłaty przekazanej przez wojewodów organizatorom i wykorzystanej przez tych organizatorów w poprzednim roku budżetowym w odniesieniu do kwoty przyznanej tym wojewodom w ramach pierwszego podziału środków Funduszu na województwa w poprzednim roku budżetowym.
Niniejszy sposób podziału będzie stosowany po zakończeniu stosowania przepisów epizodycznych, tj. począwszy od naboru wniosków na 2025 r.
Przewidziano również przepisy przejściowe, a rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Źródło: RCL, fot. poglądowa